Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Пролетна умора

пролетна умора фармацевт

Отпадналост, главоболие, слабост в мускулите, сенки под очите … Чувството за „разбитост“ е познато на всички и най-често си казваме „Хванал съм грип!“. Преди да посегнете към хапчетата или да звъннете на личния си лекар обаче, погледнете календара на стената. Месеците март и април, които бележат границата между зима и пролет, са преходният период, в който организмът ни се настройва към новия сезон. Състоянието е известно, като „пролетна умора“ и има съвсем логично биологично обяснение. 

Според някои експерти, балансът на хормоните в организма може да има съществена роля. Тази теория предполага, че по време на зимата нивата на хормона серотонин, наричан хормон на щастието, намаляват значително, тъй като за производството му е нужна слънчева светлина. Това води до чувство на изтощение в началото на пролетта.

Липсват диагностични тестове за поставяне на диагнозата пролетна умора. Симптомите, които се наблюдават при това състояние обаче, се откриват и при по-сериозни заболявания. Повишената умора и намалена физическа активност се наблюдават при анемичен синдром, който може да се дължи на различни болестни състояния. Умората и повишаването на теглото могат да се дължат на заболяване на щитовидната жлеза.

Затова е важно преди оплакванията на пациента да се припишат на пролетна умора, да се направят някои рутинни изследвания, с които да се изключат по-сериозни състояния. Пълна кръвна картина ще покаже нивата на хемоглобин и броят на червените кръвни клетки. Понижените показатели говорят за анемичен синдром и трябва да се търсят причините за неговото наличие – кървене от стомашно-чревния тракт, дори скрити злокачествени заболявания.

Тъй като умората не е типично заболяване, лесно е да се разбере защо няма и лечение към чувството на умора. Въвеждането на някои промени в начина на живот и хранене, могат в голяма степен да повлияят чувството на изтощение. Ако се консумират предимно храни, богати на мазнини и въглехидрати и недостатъчни количества плодове и зеленчуци, рискът от поява на пролетна умора значително се повишава. Затова е важно диетата да бъди максимално балансирана, богата на витамини, минерали и фибри и с понижено съдържание на мазнини и прости захари.

 Липсата на виталност често е израз на намалени количества от основните хранителни вещества в организма – витамини, минерали, незаменими мастни и аминокиселини. Функционирането на клетките, органите и системите се влошава, като този факт може да остане без външни прояви дълго време, но накрая се развива заболяване. Нашите мисли и емоции, психическото и емоционалното здраве е тясно свързано с физическото здраве. Така например, енергийните бустери като витамин D и витамин C пряко зависят от слънчевата светлина и приемът на свежи плодове и зеленчуци.

Можем да помогнем на организма си чрез намаляване на стреса, повишаване на енергията и набавяне на хранителните липси в организма.

Ние, фармацевтите от Фармапедия сме тук, за да ви препоръчаме няколко хранителни добавки и витамини, с които бихте могли да преоборите пролетната умора.

Витамин Ц (аскорбинова киселина)

Най-известната роля на Витамин C е  като антиоксидант и при синтеза на колаген.

Витамин C подпомага естествените съпротивителни сили на организма. Спомага за нормалното протичане на метаболизма и производството на енергия, както и за намаляване на чувството на отпадналост и умора.
Участва ​в ​регенерирането на витамин Е в редуцираната му форма.

Една друга причина за ежедневен прием на Витамин C е недостигът на желязо.

Липсата му в кръвта води до намалена трудоспособност, отпадналост и непрестанна умора.

Изследвания доказват, че витамин C сериозно подобрява усвояването на желязо. Той съхранява нехемното желязо, което се намира в храната и го преобразува във форма, която лесно се абсорбира от тялото

Витамин C участва и в дейността на протеиновия метаболизъм. Той регенерира антиоксидантите и ограничава вредното въздействие на свободните радикали. Освен това, помага на организма ни да разгражда храната по по-качествен начин.

Витамин C помага на тялото ни да изхвърли токсините и да функционира максимално добре. Така имаме нужната енергия да се преборим с вредните външни фактори.

При избора на витамини сме говорили и преди, колко е важно производителя да отговаря на изисквания с нужните сертификати, т.е –ефикасност и безопасност.

Посъветвайте се с вашия фармацевт в избора на витамин Ц. Той може да определи вашата дневна нужда и съответно да ви насочи най-правилно.

Споделете какви други медикаменти приемате, тъй като има рестрикции за прием на вит. Ц и някои специфични лекарства.

Спирулина

Зеленолистно водорасло, пълно с протеини и витамини

Зарежда тялото с повече протеини в сравнение с ядките

Спирулината стимулира имунната система, намалява страничните ефекти при алергии, подобрява храносмилането и подпомага работата на мозъка.

Съдържа множество витамини – от А, В1, В2, В3, В6, В9, С и витамин Е и се характеризира също с високо съдържание на протеини. Те съставляват средно 60% от общото й съдържание.

Съдържа 25 пъти повече витамин А от суровите моркови и 50 пъти повече нетоксично и лесноусвоимо желязо от суровия спанак. Това я прави изключително ценна за кръвта.

Три пъти по-богата е на витамин Е от суровия пшеничен зародиш и пак толкова „напред” в съдържанието на протеини в сравнение с червеното месо.

Може да я използвате като ефикасна превантивна мярка срещу така разпространените пролетни алергии.

Спирулината си остава наистина една супер храна, която е редно да присъства в нашето меню под някаква форма.

Информирайте вашия фармацевт, ако страдате от лупус или МС. Тогава е редно да я избягвате.

Ако сте напълно здрави и искате просто да помогнете на организма си да се приспособи към новия сезон, не забравяйте за това растение. 

Коензим Q10

Коензим Q10,  е необходим във всяка клетка на човешкия организъм (най-вече в сърцето) за образуването на енергия.
Нужен е за метаболизма на мастните киселини в клетъчните митохондрии.

Той е и мощен антиоксидант и има особен афинитет за защита на мазнините (особено тези в клетъчните мембрани) от вредното въздействие на свободните радикали. Коензим Q 10 подобрява транспорта на кислород.

Коензим Q10 е необходим за поддържане на доброто енергийно състояние на клетките и следователно за стимулиране и поддържане на енергията на организма. Има голямо приложение, особено при миопатии и други хронични заболявания.

Най-общо казано, Коензим Q10 осигурява енергия на клетките в човешкото тяло. Мощен антиоксидант спомагащ предпазване на клетките от увреждане.

Билката Родиола (златен корен, Rhodiola rosea)

Родиола е билка с хилядолетна употреба в природната медицина. Заради способността си да повишава устойчивостта на организма спрямо различни химически и биологични стресори, външни стимули и събития, причиняващи стрес на организма, е категоризирана като адаптоген,

Родиола поддържа нервната система като потиска изчерпването на важни мозъчни невротрансмитери като серотонин, допамин и норепинефрин през периоди на стрес.

Проучвания показват, че родиола осигурява ползи при напрежение и стрес, проблеми с апетита, нарушение на съня, раздразнителност и умора.

Установено е, че терапията с родиола подобрява способността за обработка на информация, фокуса и паметта през периоди на интензивно умствено напрежение, включително изпитни сесии и др.

Златният корен подобрява работоспособността и времето за възстановяване след физическо натоварване, като същевременно привикването към нея е минимално . Мускулната сила и издържливост след прием също се повишават, което е и причината да е особено популярна сред спортуващите. Тези нейни ефекти се дължат на факта, че родиолата има балансиращо действие върху хормона на стреса, чиито нива в кръвта намаляват.

Златният корен стимулира работата на имунната система. Това го прави подходящ за прием преди грипния сезон или от хора с омаломощен организъм. Друг наблюдаван ефект е понижаване на кръвната захар. Диабетици, приемащи инсулин трябва задължително да се консултират с ендокринолога си, преди да започнат прием. 

Приемът на родиола би ви се отразил добре, ако ежедневието ви е изпълнено със стрес, подложени сте на физическо и емоционално напрежение или сте редовно спортуващ. Подходяща е и за подсилване на организма след боледуване, както и при смяна на сезоните, когато тялото се адаптира към промените в климата. 

Има определени диагнози, при които не е подходящо да приемате Родиола. Уведомете вашият фармацевт за приема на други медикаменти.

Вашият фармацевт ще ви насочи правилно в избора на хранителна добавка, съдържаща златен корен.

Л-глутамин

една от двадесетте канонични аминокиселини.

Не е незаменима, но може да бъде условно незаменима в някои случаи, като усилено физическо натоварване или стомашно-чревни проблеми.

Л-глутаминът е основен енергиен източник на мозъка и на тялото, както и изключително необходима за доброто функциониране на имунната система.

Л-глутамин има стимулиращо действие върху дейността на мозъка и възстановяването на повърхността на стомашно-чревния тракт. Увеличава синтезът на протеини, възстановяването и запасите на гликоген в мускулите при спортуващи.

Всъщност, изследванията, проведени през последните 10 години показват, че при определени стресови за тялото обстоятелства, като по-сериозни заболявания, травми, бременност, продължително гладуване, пости или при тежко физическо натоварване, организмът има нужда от повече глутамин, отколкото може да синтезира сам.

В такива случаи може да се стигне до сериозен недостиг на глутамин в тялото, който обикновено се изразява в липса на енергия, загуба на мускулна маса и повишена чувствителност към инфекции, заради отслабената имунна система.

Доверете се на вашият фармацевт в избора на хранителна добавка.

Аптечната мрежа изобилства от витамини, билки, хранителни добавки, борещи пролетната умора. Представените тук, са една малка част от тях. 

Важното при избора им е да се доверите на специалиста в аптеката, да изкажете максимално точно симптомите си и да дефинирате нуждите си.

Sign Up to Our Newsletter

Be the first to know the latest updates

Whoops, you're not connected to Mailchimp. You need to enter a valid Mailchimp API key.