Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Хранителните добавки и ролята на фармацевта при избора им

фармацевт хранителни добавки

Тема с широк спектър предвид пазара на хранителните добавки.

Продажбата на хранителни добавки се осъществява на всякъде- бензиностанции, супермаркет, онлайн и др.

Но какво всъщност не знаем за тях?

Хранителните добавки е небходимо да бъдат качествени, ефикасни и безопасни.

Това са трите основни компотента, на които трябва да отговарят медикаменти, добавки, медициснки изделия, козметика.

Самолечението с хранителни добавки е тенденция, която набира все по-голяма скорост. На практика всеки един от нас може да се снабди безпроблемно с хранителна добавка със съмнителен произход от кварталния магазин, а дори и в специализирани такива.

Аптеката е мястото на което можете да получите желаната от вас добавка с бонус адекватна консултация от здравен специалист.

Витае схващането, че хранителната добавка сама по себе си не е вредна, но безконтролната и употреба може да доведе до проблем, дори нерешим такъв.

Помощ в избора на хранителна добавка може да окаже фармацевтът. Той е този достъпен здравен специалист, който разполага с необходимата информация по приема и дозировката на добавката.

От фармацевтът може да получите точна и ясна информация касаща избрания от вас продукт

  • необходим ли ни е
  • съвместим ли е с останалите медикамнети, които приемам
  • фирмата производител достатъчно квалитетна ли е
Фармацевтът може да ви посъветва как точно да приемате дадена хранителна добавка, за да бъде ефектът оптимален.

Пример ще дам с Омег-3 мастни киселини.

Никой не отрича ползата на омегата, но изборът е изключително труден.

Какво е важно да знаем?

Според Европейската Агенция по Безопасност на Храните приемът до 5 g дневно омега – 3 мастни киселини (ЕПА + ДХА) е безвреден. Указаното на опаковката количество рибено масло за единична доза не е идентично с количеството EPA+DHA в тази доза. Рибеното масло, дори най-богатото на омега-3 мастни киселини съдържа до 1000 – 1200 mg DHA + EPA в дневна доза, така че приемането на указаното в листовката дневно количество е далеч по-ниско от максималната безопасна доза посочена от Агенцията.

Указаното на опаковката количество рибено масло за единична доза не е идентично с количеството EPA+DHA в тази доза

Омега-3- киселините трябва да се приемат с храни съдържащи омега 3, а не с такива богати на противоположни мазнини, като месо и млечни продукти.

Друг пример с напитки възпрепястващи усвояването на различни витамини и менерали:

Напитки със съдържание на фитинова киселина (кафе, чай и др), забавят усвояването на повечето минерали.

Ако приемате мултивитамин, трябва да се уверите, че никоя от включените съставки не потиска усвояването на останалите. Повечето от мултивитамините съдържат редица минерали, които обаче често се конкурират за една и съща страна на клетъчните рецептори. И в края има само един победител, т.е. не всичко се абсорбира от тялото. Нека вземем желязо за пример. Желязото се допълва както с цинк, така и с калций. Следователно, ако мултивитаминът съдържа всички тези минерали, не можете да сте сигурни какво се абсорбира и кое не. Ето защо, ако имате недостиг на желязо и искате да увеличите нивата в организма, като вземете добавка, уверете се, че няма други витамини, които да спрат усвояването.

Следващият ми пример е с така популярната куркума.

Тя идва от семейство Джинджифилови. Биологично активното вещество, което се съдържа вътре е куркуминът. Той е полофенол, на когото се дължи и действието на къркумата в различните биологични системи.

Механизмът на действие на растението не е напълно разбран. Предвид резултатите от различни изследвания се предполага, че куркумина влияе на NF-kB.

Това е комплекс от протеини, които контролират транскрипцията на ДНК. По-точно гените, отговорни за това как клетките реагират при неблагоприятни условия на стрес, свободни радикали, тежки метали, ултравиолетова радиация, оксидиран LDL холестерол, бактерии и вируси.

Няма да се спирам подробно тук за употребата на куркума, а по скоро ще наблегна това, че куркумата се приема редом с черен пипер, за да бъде ефектът и оптимално добър.

Трудно ще достигнем до тази информация, ако не сме медициснки подготвени.

Редно е да се доверявамена на фармацевт в избора на хранителни добавки, защото:

  • Фармацевтът е този здравен специалист, който получава точна, ясна и навременна информация за употребата на хранителни добавки, тяхното действие върху организма.
  • Фармацевтът може да ви посъветва за дозата на хранителната добавка, предвид компетенцията си. Може да ви даде информация за странични ефекти, допълнителни любопитни факти свързани с приема.
  • Фармацевтът може да предцени, дали избраната от вас добавка е подходяща, предвид състоянието ви и допълнителните лекарства, които приемате.

Да не забравяме, че има състояния, при които приемат на хранителни добавки трябва да бъде изключително внимателен и координиран с лекар или фармацевт. Такива състояния могат да бъдат бременност и кърмене.

Фрамацевтите обръщаме винаги внимание на състава на хранителните добавки и медицинските изделия.

Това, че е от растителен произход и не е регистрирано като лекарство, не означава, че приемът му е безопасен и не изисква консултация с лекар или фармацевт.

 

Sign Up to Our Newsletter

Be the first to know the latest updates

Whoops, you're not connected to Mailchimp. You need to enter a valid Mailchimp API key.