Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Колагенът

колаген

Колагенът е един от основните протеини в човешкото тяло и участва в образуването на съединителната тъкан.

Той формира почти всяка една тъкан в човешкия организъм.

Присъства в мускулите, сухожилията, кожата, кръвоносните съдове и храносмилателната система. Той се води комплексен протеин, защото е съставен от оптимална комбинация от заменими и незаменими аминокиселини.
Човешкият организъм произвежда колаген, но с годините нивата на производство падат значително.

Известно е, че след 25 годишна възраст организмът разгражда повече колаген, отколкото произвежда. Нездравословното хранене и небалансираната диета, в която има много захар, цигари, алкохол, водят до ускоряване процесите по загуба на колаген.

Колагеновият протеин влияе върху появата на бръчки, здравината и еластичността на ставите и костите, върху хидратацията на кожата и акнето.

Можем да набавим колаген от естествените му източници или чрез хранителна добавка.

Храните, които са богати на колаген са бульони от кости, стави и сухожилия на различни животни. Костните бульони са доста популярни днес.
Можем да ядем и храни, които стимулират производството на колаген.

Такива са храните, съдържащи витамини – A, C и Е, като броколи, спанак, моркови, червени чушки, домати, магданоз, карфиол, киви, ягоди, авокадо, сьомга, зеленолистни зеленчуци. Минерали като цинк (съдържа се в какао, кашу, леща, елда, тиквени семки), мед (в спирулина, бадеми, телешки черен дроб) и сяра (чесън, яйца, соя, бобови) са също от съществено значение за производството на колаген.

За какво е необходим колагена

Колагенът има комплексно действие върху тялото.

Може да се разглежда като нещо, което забавя стареенето, но не само на кожата, а на целия организъм.
Колагенът е най-разпространеният протеин в кожата – около 75% от нашата кожа. В този ред на мисли той е изключително важен градивен елемент за човешката кожа.Колагенът поддържа здравето на костите и ставите.

  • Той може да намали съществуваща болка в ставите, както и да подпомогне формиране на нова костна маса.
  • Приемът на колаген помага за качването на мускулна маса. Смята се, че колагенът помага за производството на протеини, които отговарят за растежа на мускулите.
  • С намаляването на колагена в тялото, костите става по-слаби.
  • Поради наличието на аминокиселината глутамин, колагенът води до засилване на синтеза на протеин в червата.
  • Поддържане на здравословни килограми
  • Подпомагане растежа на косата и ноктите
  • Подпомага за детоксикацията на организма
  • Колагенът може да помогне при борба с целулита
  • Колагенът дава повече енергия при активен спорт, защото превръща глюкозата в енергия за мускулите

Типове колаген
Различните типове колаген съдържат различни протеини.
Всеки от които изпълнява специфични функции в тялото. Основни и най използвани са колаген тип 1,2 и 3.

Структура на кожата

Така например, типовете 1 и 3 могат да бъдат приемани заедно и имат основна роля за доброто състояние на кожата, мускулите, костите, както и за растежа на косата и ноктите. Колаген тип 2 използваме за хрущялите и нормалното функциониране на ставите. За да бъде абсорбиран правилно, той задължително трябва да бъде приеман отделно от останалите два типа, т.е  вечер на гладно.
Колаген тип 2 е съставен основно от глюкозамин, хондроитин и хиалуронова киселина. Той съставлява около 50-60% от протеините в хрущяла. Редовният му прием под формата на хранителна добавка подобрява функцията на ставите и хрущялите, облекчава възпалението и болките в гърба, подпомага коленните стави.
Намирането на качествена и ефикасна хранителна добавка съдържаща колаген не е трудна задача, стига да сте наясно какво търсите.

Въпреки че са насочени най-вече към хора в средна и зряла възраст, няма никаква пречка колагеновите продукти да бъдат приемани и от по-младите – дори е препоръчително, с цел превенция или борба с акнето.
Храните, от които можем да си набавим колаген са тези, които съдържат повече белтъчини като телешко месо, птиче месо, риба, яйца.

Разлика между типовете колаген

Различните типове колаген идват от различни източници.

Телешки и говежди колаген
Този колаген е предимно от тип 1 и тип 3. При него има високо съдържание на глицин и пролин, които от своя страна подпомагат изграждането на мускули, а също и подпомагат организма да произвежда свой собствен колаген.

Колаген от риба
Този колаген е предимно от тип 1 и е много лесно усвоим от организма. Той е изключително полезен за костите, ставите, кожата и някои органи. При този колаген обикновено се налага и приемът на витамин C, за да може да се усвои оптимално. На пазара има множество продукти, които се продават с добавен витамин C. Този колаген е най близък до човешкият.

Колаген от пиле
Пилешкият колаген е предимно от тип2 и е изключително добър и подходящ за изграждане на хрущялната тъкан. Действа добре и върху здравето на ставите.

Колаген от яйчени черупки
Яйчения колаген се намира в черупките на яйцата и е предимно от тип 1.

хидролиза

Колагеновата молекула е твърде голяма. За да бъде добре усвоен от кожата, колагенът трябва предварително да бъде разделен на по-малки фрагменти, наречени колагенови пептиди – с точно определена молекулна маса. Този процес на разделяне се нарича хидролиза
Хидролизираният колаген се усвоява по-лесно от организма поради по-малките молекули, на които е раздробен. Това подпомага абсорбирането на важните вещества от организма, което става само в рамките на 30 минути. Това означава, че с него тялото получава по-голяма част от полезните аминокиселини и вещества.
В този ред на мисли основно значение за прием на колагенов продукт е ногавата хидролиза. Това го прави качествен и добре усвоим.

Колагенът, под формата на хранителна добавка, много рядко може да предизвика странични ефекти. В тях включваме ефекти като подуване на корема, гадене, промяна в апетита и други.
Основният риск, който се свързва с приемането на колаген, е че при продължителна употреба той може да стане неефективен.

Ползите от прием на колаген

Колагенът подобрява здравето на кожата.

Възстановява стави и съединителна тъкан

Колагенът помага да поддържате целостта на хрущяла.

  • Този протеин е изключително важна градивна единица, която придава структура и определена твърдост и гладкост, необходими за оптималното функциониране на съответните тъкани. Без колаген, съединителната тъкан започва да губи формата си. От това започват да страдат редица органи и системи.

Колагенът подпомага здравето на сърцето.

  • Колагенът се грижи за здравето на артериите, а неговият недостиг в тези тъкани може да ги направи склонни към спукване. Приемът на Колаген също така повишава нивата на добрия HDL холестерол.

Колагенът подпомага отслабването.

  • Колагенът е протеин, а медицински изследвания свързват високо протеиновите диети с подобряване и намаляване на теглото.

Колагенът подобрява здравето на храносмилателната система.

  • Здравето ни започва от състоянието на стомаха. Установена е връзката между червата и мозъка, чрез т.нар стомашно-мозъчна ос, която свързва храносмилателната система с нервната система и гръбнака. С други думи, всичко, което се случва в червата ни оказва пряко въздействие върху начина, по който се чувстваме. ато цяло всички протеини са важни за структурирането и регулирането на съединителните тъкани в тялото. Червата ни също са изградени от съединителни тъкани. Когато ни липсват протеини, в частност колаген, те започват да губят еластичността и формата си.

Sign Up to Our Newsletter

Be the first to know the latest updates

Whoops, you're not connected to Mailchimp. You need to enter a valid Mailchimp API key.